Wat houdt het proteïnedieet in?

gezond afvallenOm veilig, snel en op een verantwoorde manier af te vallen kun je het proteïnedieet volgen. Daarnaast is dit dieet ook geschikt voor de lange termijn, doordat je minder in gewicht zult schommelen, een gegeven dat veel mensen bij andere diëten bemerken. Een belangrijk kenmerk van het proteïnedieet is dat het gemakkelijk voor een lange tijd is vol te houden. Dit is voornamelijk te danken aan de eenvoud van de producten die je voor het proteïnedieet nodig hebt. Ook is er binnen het proteïnedieet veel variatie mogelijk in de producten die je hierin opneemt. Dit vergroot het plezier van veel mensen tijdens het volgen van het proteïnedieet.

Eiwitten

De eiwitten, ook wel proteïnen genoemd, vormen een zeer belangrijke bouwsteen voor ons lichaam. Onder andere het opbouwen van spiermassa en het behouden hiervan is een belangrijk onderdeel van wat de proteïnen in ons lichaam doen. Wanneer je het proteïnedieet op de juiste manier volgt, worden onder andere de hoeveelheden suikers en vetten in de voeding zo laag mogelijk gehouden. Dit maakt dat je lichaam de huidige voorraden aan suikers en vetten zal aanspreken. Het proteïnedieet zorgt er wel voor dat je de juiste vetten, proteïnen en koolhydraten in voldoende mate binnen krijgt.

Proteïnedieet

Al kort na het starten van het proteïnedieet merk je dat de suikers die in je lichaam zaten opgebruikt zijn. Je lichaam gaat dan over op het verbranden van vet om aan energie te komen. Als gevolg hiervan zal je je al na 48 uur energieker en fitter gaan voelen. Het is dan ook goed mogelijk om veel te sporten naast het proteïnedieet. Dit omdat je gedurende de dag gewoon door kunt blijven eten. Hierdoor blijf je je lichaam van energie voorzien en raak je niet lusteloos of moe. Dit is een zeer groot voordeel van het proteïnedieet. Ook blijft je spiermassa behouden en kun je zelfs spiermassa op gaan bouwen, omdat er veel eiwitten in het proteïnedieet zitten die dit proces ondersteunen.

Verschillende onderdelen

Het proteïnedieet kent een viertal verschillende onderdelen. Zo begin je het proteïnedieet zeer strikt. Hierbij zorg je er voor dat iedere maaltijd over voldoende eiwitten bestaat. Daarnaast kun je er ook voor kiezen om je maaltijden van extra eiwitten te voorzien, door middel van het toevoegen van verschillende groenten of multivitaminen. Ook het drinken van veel water is van belang tijdens deze eerste fase. Dit zorgt er voor dat je alle afvalstoffen goed af kunt voeren. Deze stoffen komen vrij na het verbranden van veel lichaamsvet. Tijdens deze strike fase bevat het proteïnedieet geen producten met koolhydraten. Dit komt doordat de koolhydraten het verbranden van vet tegenhouden. Iets wat je juist niet wilt bereiken.

Na dit strikte onderdeel wordt het tijd voor een gematigde fase. Dit houdt in dat je de avond maaltijd van het proteïnedieet vervangt door een normale, maar wel gezonde, maaltijd. Die bestaat gewoon uit groenten en vlees of vis. Deze gematigde fase zorgt er voor dat je een aanzienlijk deel van je overgewicht kwijtraakt, hiervoor is de basis tijdens de strikte fase gelegd.
Het derde onderdeel van het proteïnedieet is de overgangsfase. Hierbij vervang je het ontbijt uit het proteïnedieet met een normale broodmaaltijd. Dit zorgt er voor dat je weer wat koolhydraten en suikers binnenkrijgt. Het verliezen van vet zal dan ook minder snel gaan, echter krijg je nog wel voldoende eiwitten binnen om toch vet te verliezen.

De laatste fase wordt ook wel de stabilisatie fase genoemd. Hierbij ga je de gehele dag weer over op normale en gezonde voeding. Wel zorg je er voor dat alle tussendoortjes uit veel eiwitten bestaan. Hierdoor ben je alsnog in staat om wat overtollig vet te verbranden. Echter heb je in de voorgaande onderdelen al veel vet verbrand. Bij deze laatste fase is het de bedoeling om de hoeveelheid koolhydraten, vetten en eiwitten in balans te krijgen, zodat je van iedere voedingsstof voldoende binnenkrijgt om je energiebalans op peil te houden.

Fitness en eten

Veel mensen die willen afvallen of spiermassa op willen bouwen door te fitnessen leggen vaak de nadruk vooral bij de training. Echter is gezonde voeding en een goed doordacht dieet net zo belangrijk. Hierdoor krijg je namelijk alle benodigde voedingsstoffen binnen waardoor je langer en intensiever kunt sporten. Daarnaast stel je ook je lichaam in staat om sneller te herstellen wanneer je de juiste voeding eet. Sports-bodybuildinglife.nl laat jou dé manieren zien om verantwoord af te vallen.

Voeding

Om een goed doordacht dieet te volgen dien je je wel te verdiepen in gezonde voeding. Zo is het ter ondersteuning voor fitness van belang dat je over de juiste hoeveelheden koolhydraten, vetten en eiwitten beschikt. Wanneer je deze bouwstoffen in de juiste combinatie binnen krijgt zal ook het fitnessen makkelijker gaan en boek je sneller resultaat. Vooral wanneer je veel actief bezig bent heb je meer behoefte aan energie. Deze energie kun je onder andere uit de koolhydraten halen. Om je spieren te kunnen laten groeien heb je weer eiwitten nodig. Daarnaast herstellen je spieren ook beter wanneer je over een grote hoeveelheid eiwitten beschikt.

dumbells

Afvallen of aankomen

Mensen die aan fitness beginnen kunnen zowel het doel hebben om af te vallen als om aan te komen. Beide doelen zijn door middel van de juiste voeding te behalen. Wanneer je af wilt vallen dien je vaak onder je dagelijks energiebehoefte zitten. Vooral in combinatie met de fysieke activiteit van het fitnessen zorgt dit er voor dat je de aanwezige reserves aan energie aan gaat spreken die zich in je lichaam bevinden. Dit zorgt er voor dat je vet gaat verbranden. Ook kan het zijn dat je juist wilt aankomen, bijvoorbeeld om spiermassa te kweken. In dat geval is het zaak om boven je energiebehoefte te komen door middel van de juiste voeding. Het overschot zet je dan tijdens het fitnessen om in spiermassa.

Krachtsport

Bij fitness wordt niet alleen verschil gemaakt in het afvallen, ook wel cutten genoemd, of aankomen, het zogenaamde bulken. Ook wordt er verschil gemaakt in krachttraining en duursport. Ook hierin zit verschil in het type voeding dat je nodig hebt. Zo is het bij krachttraining van belang om veel eiwitten binnen te krijgen. Deze heb je niet alleen nodig om de training goed door te komen, ook helpen de eiwitten bij het herstel van je spieren. Tijdens de krachttraining maak je de spieren namelijk een klein beetje kapot. Tijdens het herstel komen je spieren dan groter en beter terug, dit maakt dat je spiermassa opbouwt.

Duursport

Dit is anders bij de duursporten die je tijdens het fitnessen kunt beoefenen, zoals spinnen of hardlopen. Hierbij ben je voor lange tijd een hoge prestatie aan het leveren. Dit maakt dat je tijdens de duursport veel van je vet- en glycogeenvoorraad vraagt. Om de duurtraining goed te doorstaan is het van belang om over veel koolhydraten te beschikken. Tijdens de duurtraining kan je ook enkele producten meenemen, bijvoorbeeld een banaan of een sportdrank. Hierdoor vul je ook tijdens het trainen enkele voorraden weer aan, zodat je langer door kunt trainen.

Supplementen

Wanneer je je doelen hebt bepaald wat je met de fitness wilt bereiken kun je hierop je voedingsschema aanpassen. Echter wilt dit niet altijd zeggen dat je ook alle benodigde voedingsstoffen binnen krijgt door middel van de voeding. Je kunt dan ook gebruik maken van enkele voedingssupplementen. Deze supplementen dienen vrijwel altijd als aanvulling op je dieet en niet als vervanging van de gezonde voeding. Door middel van de supplementen beschik je sneller over een grote hoeveelheid eiwitten of koolhydraten. Dit maakt het gebruik van supplementen erg populair, omdat je hierdoor continu over de juiste hoeveelheden beschikt. Je traint hierdoor makkelijker en herstelt ook sneller. Enkele voorbeelden van populaire supplementen zijn eiwitshakes en eiwitrepen. Ook creatine is erg in trek onder sporters die vooral aan krachttraining doen. Je verkrijgt hierdoor namelijk meer kracht zodat je de oefeningen explosiever kunt maken. Ook de eiwit supplementen zijn van waarde voor duursporters, vooral omdat je hierdoor sneller kunt herstellen na een lange en intensieve training.

Wat zijn goede afslankproducten

Voor veel mensen wordt afslanken steeds belangrijker. Veel mensen beginnen dan ook met sporten en te letten op gezonde voeding. Echter behaal je door deze twee elementen niet altijd het gewenste resultaat. Om toch genoeg af te vallen kun je dan ook overgaan op het gebruik van afslankproducten. Waar moet je op letten bij het gebruik van afslankproducten en wat zijn eigenlijk goede afslankproducten?

Afslanken

Om af te slanken is het van belang dat je de energiebalans in je lichaam op orde krijgt. Wanneer je te zwaar bent krijg je meestal te veel energie binnen dan dat er uit gaat. Om af te vallen zal je als eerste naar de hoeveelheid energie in je lichaam moeten kijken. Je kan de energiebalans op peil houden door middel van de juiste voeding. Daarnaast kun je ook meer bewegen om meer energie te verbruiken. Wanneer je meer energie verbruikt zul je de reserves in je lichaam aan spreken. Dit maakt dat je meer energie verbruikt en dat je af valt. Om af te vallen is het eerste punt waar je naar kunt kijken de juiste voeding. Vaak kun je door gezonde voeding te eten al een groot deel van de energiebalans beter maken. Daarnaast is het tweede punt vaak om meer te gaan bewegen. Veel mensen gaan dan ook regelmatig naar de sportschool. Het is niet altijd even makkelijk om op deze manier veel af te slanken. Er zijn dan ook een aantal afslankproducten waar je je op kunt richten.

Producten

Er zijn een groot aantal afslankproducten die je kunnen helpen bij het afslanken. Onder invloed van deze producten ben je vaak in staat om sneller af te vallen dan wanneer je alleen op je voeding en fysieke activiteit let. Voor veel mensen bieden de afslankproducten dan ook uitkomst, omdat het afslanken je vaak gemakkelijker wordt gemaakt. Echter is het wel van belang om verstandig om te gaan met de afslankproducten. Wanneer je te veel binnen korte tijd afvalt kan dit ongezond zijn.

Eiwitten

Enkele goede afslankproducten zijn eiwitrepen en eiwitshakes. Het is voor sporters van belang om over veel eiwitten te beschikken. Dit bevordert niet alleen het opbouwen van spiermassa, maar laat je spieren ook sneller herstellen. Daarnaast beschikken de eiwitrepen over erg weinig calorieën, maar stillen ze toch het hongerige gevoel. De eiwitshakes bezorgen je in één keer veel eiwitten. Hierdoor zit je voor langere tijd vol en herstellen je spieren weer snel na een intensieve training.

Groene thee

Ook groene thee is goed voor het afslanken. Er zijn dan ook speciale groene thee capsules op de markt verkrijgbaar. Deze capsules beschikken over een hoge concentratie aan werkzame stoffen. Vaak staat één capsule dan ook gelijk aan vier koppen groene thee. De capsules zijn dus ook erg handig om in te nemen tijdens het afslanken. Hierdoor krijg je gelijk erg veel goede voedingsstoffen binnen die je metabolisme op gang helpen.

 

afvallen en voeding

Maaltijdvervangers

Er zijn ook een aantal goede maaltijdvervangers verkrijgbaar. Vaak bezitten deze maaltijdvervangers erg weinig toegevoegde suikers. Dit maakt de maaltijdvervangers erg gezond, omdat ze juist wel over de goede bouwstoffen beschikken, zoals mineralen, vezels en vitaminen. Het is wel aan te raden om niet al je maaltijden te vervangen door deze maaltijdvervangers, maar ook af en toe nog een gezonde maaltijd te bereiden.

Vetverbranders

Wanneer je voor langere tijd stil staat in het verbranden van vet kun je ook gebruik maken van enkele vetverbranders, de zogenoemde fatburners. Deze fatburners geven je vaak extra energie, waardoor je stofwisseling weer aan het werk wordt gezet. Voordat je begint met fatburners is het wel van belang om al over een gezond voedingspatroon te beschikken. Ook is voldoende fysieke activiteit vereist.